Nyhetsbrev for august!
Vi håper du har hatt en sommer der du har fått puste dypt, finne hvile og hente ny kraft. Mange er kanskje også fremdeles i ferieboblen. Nå går vi inn i august – en måned der mange vender tilbake til hverdagen, men også en tid der Gud kaller oss videre inn i det Han har for oss.
For noen er det nå tid for å gå inn i noe nytt – ta steg man har båret i hjertet lenge, eller valg man har kjent Gud har forberedt. Kanskje er det akkurat nå du kjenner: "Det er tid". Husk at Gud går foran deg også i denne tiden.
I dette nyhetsbrevet deler vi glimt fra det som har skjedd i sommer, og det som ligger foran. Vi kjenner på takknemlighet – og forventning.
Mirakelfestivalen på Arken
Hvert år arrangeres Mirakelfestivalen på Arken i Sverige. Gjennom 29 møter får mennesker komme og erfare Guds rike gjennom tjenester som bærer ulike uttrykk av den salvelse Gud har lagt på deres liv. Linda pleier å si: «Vi forsøker å romme både det som går i 120 – og det som går i 1 kilometer i timen.» Og det ble virkelig sant denne uken.
Noen møter var preget av full fart og brennende nød for nasjonene – det var jubel og rop og en vind som satte mennesker i bevegelse. Andre kvelder brant frihetens ild, og mennesker ble løst fra fangenskap og undertrykkelse. I noen møter kom vi inn i den dype tilbedelsen, der vi ikke ville si et ord, bare være. Fredens teppe la seg over oss, og en stille hellighet fylte rommet. På andre møter strømmet trøstens salvelse – og mennesker gråt, ble holdt, og fikk kjenne Guds hjerte helt nær. Helbredelsens olje og balsam rant både for fysiske og psykiske plager og sykdommer. Vi fikk oppleve at Guds ord og nærvær trengte gjennom forvirring og fortid. Og på andre møter gikk vi helt inn i stillheten – der Gud fikk virke dypt i hjertet og vi hvilte under duens vinger. Alt dette – alt sammen – var dekket av kjærlighetens salvelse. Det var en hel uke av overgivelse, undervisning og utvidelse av teltpluggene.
Å få se Kristi kropp uttrykke seg på så mange ulike måter er en gave. Det lærer oss å omfavne helheten i hvem Gud er – og ta imot også det som kan være litt ukjent for oss og den tjenesten vi selv står i.
Elin og Kathleen var med helt fra starten av uken. Etter noen dager kom også Unni, og deretter Elisabeth. Vi ble et nydelig team fra Resting Place som fikk stå sammen med forbønnstjenesten på Arken og betjene mennesker gjennom hele uken. Vi ledet også et HVILE-møte, der Elin fikk dele fra Høysangen om Guds lengsel etter oss, og der vi fikk betjene mange både gjennom den indre bønnen og gjennom det profetiske.
Mellom møter og ansvar, fikk vi også rom til bare å være sammen. Været var nydelig denne uken, og vi nøt sommeren med bading, god mat og fellesskap i en liten hytte vi leide sammen. Der ble det tid til både latter og hvile – og samtaler og betjening i egne liv.
Vi reiste hjem med takknemlige hjerter – fylt av alt Gud hadde gjort i oss og gjennom oss denne uken. Det er noe dyrebart med å få stå sammen i team på denne måten, og få se hvordan Guds kjærlighet berører liv. Vi er fornyet og kjenner på en enda dypere lengsel etter å lære Guds kjærlighet dypere å kjenne!
Kathleen, Unni, Elisabeth og Elin
Godhet, vennlighet og trøst!
Noen tanker fra Elisabeth etter Mirakelfestivalen
Takknemlig for fine dager på Arkens sommerkonferanse. Fin undervisning og herlig lovsang. Nydelig å være under kjærlighetssalvelsen og kjenne Den Hellige Ånds ømme omfavnelse. Godt å bli betjent, og rørt over tillit til å tjene sammen med Vilateamet. Så fint, så lærerikt og så bekreftende. Takk for nydelige stunder i solen med Elin, Kathleen og Unni fra Resting place.
Gud, Du overøste meg med din godhet på så mange måter denne helgen. Ved Din Hellige Ånds berøring, men også gjennom hvile i en solstol under et frukttre, få «komme hjem» til deilige skiver på et fat, være med gode venner, få varme klemmer, prate, gråte og le. Møter med så mange fine mennesker. Takk Gud for din godhet og kjærlighet mot meg. Hos deg er jeg trygg og jeg kan være meg selv. Du gir meg frihet og glede. Du fyller hjertet mitt med din godhet og ømhet for andre. Så får jeg lov å trøste, med den trøst jeg selv har fått.
«Han som trøster oss i all vår trengsel, for at vi skal kunne trøste dem som er i all slags trengsel, med den trøsten vi selv blir trøstet med av Gud.» 2 Korinter 1:4
Elisabeth
Bli kjent med Tone, en av medlemmene våre i Bergen
Resting Place har ligget mitt hjerte nært i tjuefem år. I lang tid før det oppstod. Det er veldig sterkt.
Jeg kjente ikke navnet, jeg visste ikke hvem, hva og hvor den gang, men jeg visste at. Gud viste meg deler av sin plan litt lengre fremme, hvor han ville virke kraftfullt. Jeg kunne bare skimte det gjennom tåke. Det ville handle om sjelesorg, bønn, det profetiske og det å hjelpe mennesker inn i hjerterelasjon med han. Han ville selv ta regien og gjennomsyre arbeidet. -Og det er særdeles trosstyrkende å få være med og se at hans visjoner blir en realitet!
Gjennom disse årene har min vei gått gjennom så mangt, både relatert til visjonen og mye annet, hvor jeg har undret meg og spurt Gud om brikker virkelig skal høre til i mitt puslespill. Men jeg har hele veien visst at det vil komme noe mer der fremme. Jeg har vokst opp i et kristent hjem og alltid hatt en relasjon til Gud. I tenårene ble jeg blant annet via Oase klar over kraftevangelisering og at Jesus vil leve gjennom oss som tror. Det lengtet jeg etter. I tjueårene begynte han å tale mye til meg om hjerterelasjon med han, og han la ned i meg en nød for andre mennesker som ikke kjenner han.
Jeg lærte at den effektive veien hans til menneskehjerter gjennom oss, er ved å legge ned vårt eget strev og vandre i nåden. Som Maria, som satt ved hans føtter. Tid med han. Relasjon. Alt flyter ut fra det. Et bilde som har fulgt meg: Dersom Jesus hadde bedt Maria om et glass vann, ville hun straks ha hentet det. Søsteren, Martha, ville kanskje ikke hørt han en gang, fordi hun var for opptatt med å tjene han i egen kraft. Maria hvilte i relasjonen, men ville tjent mest effektivt av de to. -Gud virker gjennom meg mens jeg hviler i han. Dette inspirerte meg til å be: «Jesus, -dra meg nær til deg, og utfold ditt liv gjennom mitt.» For en frihet! Hvile!
I mine år i IMI-kirken adopterte jeg visjonen «Vi vil være med på det Gud gjør.» Jeg begynte å be Jabes bønn: «Velsign meg inn i din plan for mitt liv.» Og «Raffiner hjertet mitt!» Så fulgte mange år med småbarnsmor-liv, og det åndelige livet opplevdes på vent, selv om jeg hele veien hadde relasjon med Gud. Men så begynte jeg å kjenne på en rastløshet, et kall til å gå dypere. Jeg ble utfordret av Jesus: «Er du villig til å bli med å springe inn i mørket og hente fortapte menneskehjerter med hjem til Far?» «Er du villig til å legge ned ditt eget liv for det?» Inspirert av Heidi Baker begynte jeg å be: «Herre, ta meg så langt ut på dypet med deg at jeg mister fotfestet, slik at du kan føre meg dit du vil uten at jeg gjør motstand.»
Dermed har det fulgt noen beintøffe år. Jeg ble tatt til sides. Helsen min har vært ekstremt krevende, mye motgang, jeg falt ut av arbeidslivet, økonomien blødde, dører i livet stengte, relasjoner og utfordringer i omstendigheter. -Fundamentene imitt liv skalv, -alle samtidig. Det var tøft. På ett punkt opplevde jeg at jeg ikke orket mer. Men det var da jeg kom mye nærmere Gud. Han har latt meg erfare at han er det eneste fundamentet jeg trenger. Ut av smerte har jeg lært å gi slipp på ønsket om kontroll i eget liv, og tillit til han har vokst kolossalt. Løftene i Hans Ord ble så reelle. De er til for å brukes, -aktivt. Men det er en tøff vei å gå for å komme dit. Jeg møtte mye trøkk og kjempet mye alene med Gud. Samtidig har jeg fått være med på mange av hans møter med enkeltmennesker. Mange trosstyrkende gudfeldigheter.
Så begynte han å kalle til å gå dypere i hvilen. I overgivelse og hjerterelasjon. Jeg kom over noe som kaltes Den Indre Bønnen og begynte å praktisere den. Kort tid senere fikk jeg høre om Hvile i Bergen og oppdaget at det var nøyaktig den samme indre bønnen som Gud hadde vist meg. Sånn har jeg opplevd at Gud bekrefter at jeg er der han vil ha meg, han viser meg hva han vil, like før jeg bare sklir inn i det. Det skaper en trygg visshet om at Han er ved roret i livet og i tjenesten jeg får delta i. Det er så fint!
Så fortalte Elin om det som skulle bli Resting Place. Da talte Gud igjen, og brikker falt på plass. Tåken lettet, og jeg begynte å se det klart for mine egne øyne. Det var veldig sterkt. Å bære på en visjon gjennom så mange år for så å se det bli til slik han har sagt, er det umulig å beskrive opplevelsen av. I dag er jeg aktiv medlem i Resting Place og Hvile-teamet i Bergen.
I denne tiden har jeg opplevd at Gud har sendt meg i forunderlige, nydelige møter med nye venner i samme båt, som har gått i tilsvarende prosesser og klarer relatere. Slik at vi har kunnet backe hverandre gjennom tøffe prosesser. Jeg bad Gud om en slik venn for halvannet år siden. Det gikk kun en uke, så tok hun kontakt med meg. Det har vært en nydelig velsignelse fra himmelen. Og siden har det bare fortsatt å drysse ned mennesker i mitt liv, proppfulle av agapekjærlighet. Det å bli en del av Resting Place mangler sidestykke. Det er vakkert, og jeg vet Gud er i ferd med å ta oss med på en sterk reise, med Han selv ved roret. Vi begynner å se hans kraft og kjærlighet mer og mer, og manges lenker blir brutt.
Å dø fra seg selv er tøft, men det er som en larve i puppestadiet. Ser du en sommerfugl som strever med å komme ut av puppen, så ikke hjelp den. Da vil den aldri klare å fly. Denne kampen er avgjørende for at den skal få blod ut i vingene sine, slik at den kan fly. På samme måte strekker Gud oss gjennom smerte når han forbereder oss på å kunne gå i salvelsen. Gjennom vår kamp med han, skaper han i oss det som skal til. Det er det vakre og store i det smertefulle.
Men når vi kommer gjennom, bærer vi hans kjærlighet og kraft med ny autoritet. Og tenk! -Som ringvirkning av at vi blir møtt med agapekjærligheten i det aller helligste, blir vi bærere av den. Det vil flyte over og ut mot andre. Halleluja!
Tone
Har du behov for forbønn og en trygg samtale i Guds nærvær?
Gjennom Resting place ønsker vi at mennesker som søker Guds løsninger inn i sine liv, skal få møte Guds godhet, helbredelse og gjenopprettelse gjennom forbønnssamtaler. Vektleggingen i forbønnssamtalen ligger på selve bønnen og ikke på menneskelige råd. Vi vil hjelpe deg med å åpne hjertet ditt for Gud slik at du får sette ord på den utfordringen og smerten du bærer. Forbederne vil samarbeide med Den Hellige Ånd i å formidle helbredelse til deg. Samtalen varer i ca. 2 timer og ledes av 1-2 forbedere som er trent i tjenesten og som bærer en salvelse av trøst og legedom. Forbønnssamtalene er ikke rådgivning eller terapi – men et sted der du i bønn får møte Gud midt i det du står i. Enten det handler om sår fra fortiden, indre kamp, synd, relasjoner eller en lengsel etter å bli satt fri – så er du hjertelig velkommen.
Du kan kontakte oss for å avtale tid på: info@restingplace.no. Vi har et bønnerom i Bergen der vi tar imot konfidenter, og vi betjener også gjennom Zoom.
Etter påmelding vil du få mer praktisk informasjon om hvordan en samtale foregår og hvordan du kan forberede deg til samtalen.
Vi tror at Han som har begynt en god gjerning i deg, også vil fullføre den. (Fil 1,6)
Oppstart av HVILE i Feda
23. august kl 12 - 16, på Huset.
Det er med stor glede vi kan dele at vi i august starter opp med HVILE i Feda på Sørlandet! Gud utvider teltet og planter sitt verk i nye mennesker og på nye steder – det er fantastisk!
Vi gleder oss over at vi får legge til rette for nye møteplasser mellom Gud og mennesker – steder der Hans nærvær får berøre, helbrede og gjenopprette. Samtidig får forbedere utrustes lokalt, og vi får være en ressurs og velsignelse for menigheter og fellesskap i området.
Vår bønn er at mange i Feda og områdene rundt skal få erfare Guds kjærlighet, og bli ledet dypere inn i det indre livet med Gud – inn i Hans hvile, fred og milde kjærlighet. Må Jesu hjerte bli kjent og elsket, og må Hans nærvær få forvandle liv gjennom HVILE i Feda.
Vi er så takknemlige for det nye teamet i Feda – en herlig gjeng med så mye varme, nåde og hengivenhet. Vær med og be for dem! ! Må HVILE i Feda bli et sted der mennesker finner ro, retning og gjenopprettelse – og der Jesus får være midtpunktet i alt.
Tema for dagen er gjenopprettelse av sjelen gjennom HVILE. Jesus sier: “Kom bort med meg og hvil dere litt” (Mark 6,31). Og David sier: "Smak og se at Herren er god!" (Sal 34,9). I en tid der mange bærer på tretthet, indre uro og press, inviterer vår himmelske Far oss inn i en dypere hvile, som ikke bare lindrer, men som gjenoppretter oss. Velkommen med for å hvile litt – og til å få erfare mer at Herren er god.
Vi blir en gjeng med medlemmer i Resting place som drar til Feda denne helgen og har fellesskap med Feda-teamet. Både fra Bergen, fStavanger og Grimstad kommer det folk. Hvis flere vil bli med på teamtur denne helgen, så ta kontakt med Elin på info@restingplace.no
Oppstart av forbønnskurset Trainee
Vi starter opp en ny runde med forbønnskurset 11. august. Vil du bli med?
Målet med kurset er å utruste forbedere til tjeneste. Dette gjør vi gjennom undervisning fra Guds Ord og gjennom pratisk trening. Sertifiseringen er for medlemmer i Resting place.
Kurset tar fra ca 4-6 uker og inneholder 25 videoer som du kan se i ditt eget tempo. Kursets innhold handler om det grunnleggende fundamentet i forbønnstjenesten. Tema vi er innom er blant annet rettferdiggjørelsen, identiteten som Guds barn, hjelpen fra Den hellige Ånd, den indre bønnen, nådegavene, håndspåleggelse, autoriteten i bønn, naturlige utrustningsnådegaver og tjenestegaver. Dette er en basis sertifisering som gir deg et godt fundament å stå på i forbønnstjenesten.
Undervisningen inneholder både teoretisk kunnskap og praktiske modeller som vil hjelpe deg i forbønnstjenesten. Målsetningen med treningen er at du skal bli trygg i Guds kjærlighet. Du blir trygg på hva Jesus gjorde for deg gjennom forsoningen og du vil få en dypere forståelse for din identitet som Guds barn. Du blir mer glad i Guds Ord og får en rikere kunnskap om bibelord som gir løfter om helbredelse og gjenopprettelse.
Opplæringen foregår via nettstudier. Du får tilsendt en innlogging til nettsidene våre og får tilgang til kurset der. En gang per uke så lenge kurset varer, møtes de som ønsker det på teams for en samtale om hva en har fått ut av undervisningen. Her kan man også stille spørsmål og dele prosesser med hverandre. I løpet av kurset sendes det inn refleksjonsnotater fra de ulike bolkene vi går gjennom og du får tilbakemelding på disse. Praksis får du gjennom HVILE, eller annen relevant praksis. Sertifiseringen er bestått når alle videoene er sett og du har sendt inn refleksjonsnotatene dine. Dersom det dukker opp egne prosesser som trenger samtaler og forbønn under sertifiseringsprosessen, så vil det bli gitt mulighet for samtale og forbønn som kan støtte prosessen fremover.
Kurset har en verdi på 5.000 kr, men gjennom hele 2025 gir vi 25 % rabatt, noe som betyr at kursprisen blir 3.750 kr. Når du tar kurs gjennom Resting Place, investerer du ikke bare i din egen vekst og utvikling, men du bidrar også til at flere mennesker kan få hjelp gjennom forbønnstjenesten. Din deltakelse er med på å styrke og utvide et arbeid som bringer håp, helbredelse og gjenopprettelse til mange.
Du må være medlem i Resting place for å kunne ta kurset. Ta kontakt med Elin om du ønsker medlemsskap i Resting place og/eller påmelding til kurset.
Anbefaling fra Hans og Lotta, tilsynspersoner i Resting place
Vi har haft förmånen att följa Elin Marøy under många år. Vi har sett hur hennes engagemang för barn, ungdomar och människor i nöd blivit utgångspunkten för den helandetjänst hon står i idag. Vi har sett hur utanförskap bytts ut mot läkedom i en helande gemenskap. Elin och hennes kärleksfulla familj har sin grund i deras fulla förtroende för Herren. I det fördolda har hon tjänat i både ord och handling. Under årens lopp har långt fler blivit berörda och nyckeln har varit bön och stor kärlek till Guds ord. Ur detta liv har ett tungt mandat vuxit fram hos Elin att trofast stå i det inre helandets tjänst.Vilken glädje för oss att varmt rekommendera henne!
Hans och Lotta Sundberg pastorer i Uppsala Mosaik
Vitnesbyrd fra kursdeltagere
Du kan lese mange vitnesbyrd fra tidligere deltagere på kurset her.
Anbefaling til bibelskolen Jesus helar och upprättar
Mange spør meg om jeg kan anbefale bibelskolen på Arken, fordi den har vært så betydningsfull for meg. Og ja, jeg vil varmt anbefale bibelskolen på Arken! Når du velger å gå ett eller flere år der, så setter det dype spor i livet ditt. For meg har det vært livsforvandlende. Med Guds ord som fast grunn blir du utrustet og trent for tjeneste i Guds rike. Du får møte Jesus på en personlig måte – bli berørt av Hans nærvær, forvandlet av Hans kjærlighet, og trygg i din identitet som elsket og kalt. Der får du være deg selv. Din unike personlighet får rom til å vokse, og du får hjelp til å oppdage nådegavene dine og Guds gode vilje med livet ditt. Og du får mange, mange verktøy til forbønns- og sjelesorgtjeneste!
For meg ble årene på bibelskolen mer enn en skole. Det ble et sted der livet mitt ble forvandlet, hvor kallet ble bekreftet, og hvor hjertet mitt ble fylt med ny kjærlighet og kraft. Derfor anbefaler jeg bibelskolen på Arken – av hele mitt hjerte. Aller helst ville jeg jo bodd der og fått tatt del i alt som skjer utenom bibelskolen også, men det var ikke mulig for meg. Derfor tok jeg bibelskolen på distanse, gjennom nettstudier. Det går også fint an.
Vi vet allerede om tre personer fra Resting place som kommer til å gå bibelskolen dette året. Oppstart er 5. september. Dersom du har spørsmål knyttet til det å gå på bibelskolen, så ta kontakt med meg på elin@restingplace.no
Elin
Forbønnstelefon
Vi ønsker at mennesker som søker Guds hjelp i sine liv, skal få erfare Hans godhet, helbredelse og gjenopprettelse – også gjennom Forbønnstelefonen. Er du syk, har smerter – fysisk eller i sjelen – står i en kamp, eller bærer på noe du trenger hjelp til å løfte fram for Gud? Da er du varmt velkommen til å ta kontakt.
Du trenger ikke stå alene. Vi tror at bønn gjør en forskjell – fordi Gud er nær, og fordi Han elsker å gripe inn i menneskers liv. Gjennom Forbønnstelefonen får du snakke med trygge forbedere som lytter, står med deg i tro, og ber sammen med deg.
Ring oss på telefon (+47) 923 15 755.

Vil du støtte oss med en gave på Vipps? |
|||||
|
|
|
|||
| Annet beløp | |||||
Med vennlig hilsen
Elin Marøy
Daglig leder
Resting place
(+47) 923 15 755
