Nyheter/Nyhetsbrev-Leah

Nyhetsbrev-Leah

Det var lenge siden mitt siste nyhetsbrev!
De siste to månedene har vært veldig travle med å være vert for et outreach team fra USA, samt å planlegge outreachen til et nytt team og reise til Nederland.

Radiant teamet
Teamet som var her fra starten av Mars til halvveis i April, var fra Radiant kirken i USA. For de fleste var det den første gangen at de var på misjonstur, men alle var klare til å tjene både lokalt og på basen! På basen hjalp de med å rydde i huset og hagen, og lokalt delte de ut skiver til de hjemløse i byen, tjente i en Zulu kirke, og gjorde barneprogram i forskjellige barnehjem, og hjalp de oss på reading club. Det var gøy å kunne være med på alle de forskjellige tjenestene de hadde på planen. På samme tid lærte Julia meg også opp i det å planlegge for et team, samt å hoste de og gjøre debrief med de.

En av høydepunktene med teamet var besøket vårt på Lily of the Valley barnehjem. Teamet fremførte noen sanger og et dramastykke, også lærte barna oss noen sanger. Etterpå delte vi oss inn i grupper for å gjøre noe gøy med barna (blant annet ansiktsmaling og fotball). Gruppen min begynte med å fargelegge og mens vi gjorde dette snakket jeg litt Zulu med barna. De ble skikkelig giret og begynte å lære meg alt de kunne på Zulu. Det var fantastisk å se hvordan det å lære hjertespråket deres skapte en slik begeistring hos de. Det har motivert meg til å fortsette med å lære Zulu! Etter fargeleggingen lærte barna oss de lekene de kunne. Vi og barna koste oss sånn at vi bestemte oss for å komme tilbake igjen dagen etterpå.

Bygge vennskap
De siste to månedene har jeg virkelig begynnt å bygge vennskap her. På basen kommer jeg godt overens med staben og det er ei jente som heter Coral og som bor en og en halv time herfra, som stadig kommer på besøk i helgene. Bildet nedenfor viser en picknick vi hadde før jeg reiste til Nederland.

Nederland
For noen uker siden reiste jeg til Nederland for å kunne komme på Marjon og Sytse sitt bryllup og bruke tid med familien min. Det var veldig fint å være på en plass igjen hvor jeg kjenner menneskene, språket, kulturen og området. Jeg fikk gå rundt, jogge og sykle hvor som helst uten at jeg trengte å tenke på om det var trygt. Det er ikke tilfellet i Sør Afrika og er noe jeg savner noen ganger.

Det var en skikkelig velsignelse å kunne bli med på bryllupet. Marjon og jeg har vært venner fra vi var 12 og selv etter at jeg flyttet til Norge. Siden vi bor langt fra hverandre er det en ekstra velsignelse å kunne feire denne store dagen sammen.
Siden det kan bli noen år til jeg er i Nederland igjen brukte jeg så mye tid som mulig med besteforeldrene mine, onkelen min og fetteren og kusinen min. Jeg spiste nesten alle lunsjer og middager med besteforeldrene mine, som er noe som jeg satt stor pris på.

En av høydepunktene mine var å feire Kings Day (som er nasjonaldagen vår). Vi gikk på loppemarket, spiste Kings Day kaker og avsluttet dagen med en parade. En annen typisk Nederlandsk ting jeg fikk oppleve var å se tulipanmarkene, som jeg aldri hadde sett før. Jeg måtte ta noen turistbilder blant tulipanene selvfølgelig!

Norsk besøk
Mine siste tre dager i Nederland fikk jeg bruke tid med Gerd Vårin og Andreas, vennene mine fra Bergen! For en gave det var å få sett de! En av høydepunktene med de var når vi tok ferjen over til en av de Frisiske øyene for å sykle rundt en hel dag der.

Abu Dhabi
På veien tilbake til Sør Afrika hadde jeg en lang mellomlanding i Abu Dhabi. Jeg var på Louvre museet der for å fylle opp "kunst tanken" min og besøkte the Great Mosque. Desverre fikk jeg matforgiftning der... Jeg endte opp med å måtte kaste opp flere ganger på flyet, besvimte, fikk oxygen og ble trillet rundt i rullestol på Johannesburg flyplassen. Men selv i denne situasjonen viste Gud sin omsorg og forsørgelse. Når jeg skannet mitt boardingkort fikk jeg høre at sete mitt hadde blitt flyttet til business class (!!!). Dette betydde at jeg kunne ligge helt flat og at jeg fikk min egen flyvertinne som kunne hjelpe meg. Timingen av dette kan nesten ikke ha vært tilfeldig!

Mai og Juni:

• De to familiene som utgjør DTS outreach teamet ankom på basen forrige uke og kommer til å tjenestegjøre her i de neste tre ukene. Den ene familien er fra Sveits og har fem barn, og den andre familien er fra Sør Afrika med to barn. Jeg har planlagt deres outreach og kommer til å bli med på mesteparten av de tjenestene de gjør i de neste ukene.

• Den 14. Juni kommer foreldrene mine på besøk i Durban. De kommer til å være her i fire uker og kommer til å hjelpe på basen, og er med på renovere kontorene på "reading club" for å gjøre lokalet klar til vinteren når vi bruker mer tid inne.

• Fra den 20. til den 30. Juni kommer også søstera mi og svogeren min også på besøk! Vi kommer til å reise rundt for å se området her og gå på vår første safari! Om noen uker kommer jeg til å gjennomføre min Zulu eksamen!

• Hvis du vil støtte meg finansielt eller gi en månedlig gave
    kan du kontakte meg med informasjonen nedenfor.